בלוג פוסט זה מוקדש לכל אלה שפספסו את השיעור החינמי על ציור קמטים וקמטוטים שהתקיים אתמול.
אחד הדברים שמרחיקים אותנו מציור ריאליסטי הוא ההיצמדות לפרטים קטנים; כמו ריסים או כל שיערה קטנה אחרת, החריצים בשפתיים, וגם תיאור של קמטים יכול להכלל ברשימה. זה לא שאין חשיבות לכל אלה שהזכרתי, אבל לרוב ההתעסקות בהם שואבת כל כך הרבה אנרגיה ותשומת לב שיתר המרכיבים הגדולים והמשמעותיים בציור זוכים להתעלמות או מקבלים מעט מאוד תשומת לב.
המסגרות מאוד חשובות, הפרופורציות, הבנה בסיסית של אור וצל בציור - אחרי שאלה מקבלים ביטוי, נוכל לתת יותר תשומת לב לשאר.
ציור קמטים יכול להתחיל באופן מאוד מינימליסטי, מרומז. אם אנחנו ציירות וציירים בתחילת הדרך, ויכולות ההצללה שלנו עוד בפיתוח ראשוני, נוכל כמובן להתייחס לקמטים, אבל כדאי שנעשה זאת באופן מאוד מינימליסטי. ואז, תוך כדי תרגול, נוכל להעמיק ביצירת נפח בשאר הציור וגם בתיאור קמט או קפל בעור.
אז איך לצייר קפל בעור?
בואו נתחיל בהיכרות עם האנטומיה של הקמט:
בתמונה למעלה אפשר לראות רישום של פעילות השרירים בפנים שיוצרת את קמטי ההבעה שלנו. קפלים וקמטים יכולים להיווצר מסיבות שונות, אבל כאן אפשר לראות רישום של קמט שנוצור מהבעה פעילה, כלומר מפעילות של שריר/ים. במצב רפוי, המתואר משמאל, נראה שהשריר במצב הארוך שלו ולעור הפנים ורקמת השומן שיש שטח פנים מסוים להימצא בו.
במצב הפעיל של השריר, המתואר מימין, נראה שהכיווץ של השריר מושך את עור הפנים לכיוון העצם (כך שריר פועל, נקודת האחיזה נמשכת לכיוון נקודת ההתחלה של השריר, שהיא העצם במקרה הזה). משיכת העור אל העצם יוצרת מצב בו רקמת השומן והעור שמעליה נדחסים לשטח פנים קטן יותר, מה יותר את הגבעות שאנו קוראות וקוראים להם קמטים.
חלק מהגבעות ממש צמודות זו לזו ויוצרות חריץ ביניהן, וחלק מרגישות יותר כמו גבעה עם עמק ביניהן.
בכל מקרה, גם כשנוצר חריץ של ממש, הוא מגיע לסופו בנקודה מסוימת, כך שהוא אינו שווה בעומקו לאורך כל אורכו.
עכשיו נראה מה בדרך כלל קורה בציור קפלים וקמטים
בתמונה שלמטה אפשר לראות קמטוטים של צחוק. שימו לב לאופי של הקפלים בעור, לגוון המשתנה לאורכם, לעובי המשתנה של הקו. איך הקפל, שמרגיש כקו, עבה באזור מסוים, אך לקראת סיומו של הקפל הוא הולך ונהיה דק ובהיר יותר.
למורת האופי המעניין הזה של הקפל, בתחילת הדרך בציור קפלים וקמטים, הרבה יסמנו את הקפל כקו אחיד בעוביו, כהה לכל אורכו, משהו שנראה כמו חריטה בעור ונותן לציור מראה שטוח. מזה אנחנו נבקש להימנע - מלהתייחס לקמט כאל קו שווה בעוביו ובכהותו.
בתמונה למטה אפשר לראות ממה נבקש להימנע:
אז מה כן לעשות?
בציור קפל בעור/קמט, אנחנו: 1. נפעל ראשית בתיאור תמציתי בקו ומשם נמשיך להצללה. הקו שניצור יבקש לדמות את הקמט שנצייר, ולכן הוא לא יהיה שווה בעוביו ועוצמתו לכל אורכו. בדוגמה למטה אפשר לראות מימין איך הקו הראשוני יכול להיות עם מסה גדולה יותר במרכז ולהפוך לעדין יותר בקצוותיו. 2. נמשיך בעבודת הצללות על ידי מיזוג הקו עם האזור המוצל ביותר שנזהה לצידו.
3. שכבות של הצצלה: נוסיף גוונים נוספים שיעמיקו את הכהות של האזור המוצל ביותר, אבל גם יוסיפו גווניי ביניים באזורים שסביב הקפל.
בתחילת הדרך, אפשרי שהשלב הראשון, של ציור בקו, יהיה מספיק עבורנו. ואז, אט אט, נתנסה בהוספת הצללה ושכבות.
הרשו למיומנות בציור להיבנות תוך כדי תרגול. הסוד הוא לא רק בהבנה של המציאות שלפנינו, את המופשטות שלה ואת מערכות היחסים בה, אלא גם לתרגל וכמה שיותר.
צאו, תרגול, תהנו ושתפו אותי בציורים שלכןם!
והמשיכו לגלול מטה לפעילויות החדשות שנפתחות בתקופה הקרובה 3>
ציור הבעות פנים מעניין אתכםן? יש לך ניסיון בסיסי בציור פנים?
אני מזמינה אותך להצטרף למפגשי העמקה בציור הבעות פנים שייפתח ברביעי הבא, ה-31/1, 21:30-21:00. בסדרה חמישה מפגשים בלייב, אונליין, שיעמיקו בציור פנים מופתעות:
אנטומיה, הצללות, ציור עיניים, פה ועוד!
רוצות להתחיל צייר אבל לא יודעות/ים איך להתחיל?
קורס יסודות הרישום והציור יוצא לדרך ב-15/2!
שמונה מפגשים בלייב, אונליין, שילמדו אותך את כל הכלים הבסיסיים לציור מהתבוננות.
Comments