חבר שזכיתי להכיר לא מזמן, אל-עד כהן, האיר את עיניי למשהו שמאוד חסר באתגר - הנגשה לקהל של כבדי/כבדות שמיעה, והוא צודק ב-100%.
ברגע הראשון שקיבלתי את ההודעה מאל-עד הרגשתי בושה גדולה. הרי ידעתי שהוא לוקח חלק באתגר, וזה אפילו לא חצה את קו דעתי שאני צריכה להפוך את התוכן לנגיש יותר. כל מה שעבר בראשי הוא ״סרטונים,סרטונים, סרטונים״ וממש לא חשבתי על טקסטים, וזה ממש מוזר. למה?
ובכן, ההיכרות עם אל-עד והצפייה בסרט התיעודי על חייו (״איך מסמנים אהבה״ סרט חובה!) חשפו אותי לעולם של כבדי/ות השמיעה, משהו שבאמת לא נחשפתי אליו ברמה כזו בעבר. אני מלאת תודה על החשיפה החשובה הזו ועל כך שהאמת הוטחה בפרצופי שוב כשהעזתי לשכוח.
התנצלתי על הטעות וישר יצאתי לדרך כדי לתקן אותה :)
אז הנה הסבר מילולי מפורט על התרגולים של היום הראשון והשני לאתגר:
אתגר 21 - יום #1
ביום הראשון נתרגל שתי אחיזות שונות בהן נוכל לאחוז ולעבוד עם עפרון. מדוע? פרטים בעוד רגע.
אחיזה 1
האחיזה בה רובנו מחזיקים/ות את העפרון בעת כתיבה. האגודל, אצבע ואמה תומכות בעפרון, לעיתים קצת חזק מידי, לשם דיוק מירבי בכל קו.
גם בציור נוכל להשתמש באחיזה זו, אך בצורה משוחררת יותר, עם קצת פחות לחץ שלא מאפשר זרימה של דם אל האצבעות (שימו לב לשינויים בצבע בקצות האצבעות כשתלחצו חזק מידי על העפרון).
אחיזה זו תיתן לנו אפשרות לדייק, לעבוד על פרטים קטנים או לצייר ציורים קטנים. עם זאת, האחיזה הזו מאוד תגביל את היד שלנו ותגביל את חופש התנועה שלנו.
אחיזה 2
האחיזה השנייה דומה לראשונה בכך שנחזיק את העפרון עם האגודל, אצבע ואמה. אך השוני בין האחיזות הוא שהפעם נחזיק את העפרון רחוק יותר מהחוד, לכיוון המרכז.
התרחקו מהחוד מאפשרת לנו חופש תנועה גדול יותר ועדינות בעבודה בקו. עם זאת, החופש הזה יוריד מרמת הדיוק שלנו בציור.
בגלל שזו אחיזה שאנחנו פחות רגילות ורגילים אליה, נצטרך לתרגל אותה יותר.
ומה התרגיל?
בכל אחיזה, שרבטו קווים, שמיניות, מעגלים.
אח״כ ציירו בית (ריבועים ומשולשים)ולבסוף עיגולים (קצת יותר מדויק מציור מעגלים).
נסו להבחין בהבדלים בין האחיזות. מה כל אחיזה מאפשרת לכם/ן? האם יש אחיזה שפחות נוחה? אם כן, זו אחיזה שכדאי לתרגל אותה יותר.
ככל שתתרגלו יותר, תרגישו נוח יותר והיד תשתחרר ותפיק קויים עדינים יותר.
אתגר 21 - יום #2
ביום השני לאתגר נכיר אחיזת עפרון נוספת שתתווסף לארגז הכלים שלנו. והאחיזה הזו משוחררת אף יותר מהאחיזה השנייה שהכרנו אתמול.
באחיזה השלישית נרצה שהבסיס היציב שלנו, המקום בו היד נחה על המשטח, יהיה יותר לכיוון גב כף היד ופחות על הצד והזרת. כלומר, לתת גם לזרת להשתחרר ולייצב את היד על צדה לכיוון גב כף היד.
צורת העבודה הזו תאפשר לנו לעבוד בזווית עם העפרון, כך שיהיה לנו כיסוי רחב יותר. זאת משום שהמגע של חוד העפרון יהיה יותר צידי (החלק הרחב של החוד), ופחות נוטה לכיוון קצה החוד (החלק הצר של החוד).
האחיזה הזו משחררת את היד לגמרי: הכתף, המרפק ושורש כך היד משוחררים לגמרי. מה שאומר שהיא מאפשרת רכות אך לא דיוק.
בנוסף, היא החביבה עלי ביותר כשזה מגיע להצללות ורישום חופשי.
הדגמה לאחיזה הזו ולתרגול תוכלו גם לראות בסרטון המצורף.
ומה התרגיל?
כמו אתמול - שרבטו, ציירו צורות הנדסיות ועיגולים. ראו את ההבדלים, היתרונות והחסרונות, מה יותר מאתגר אתכם/ן ומה חשוב שתתרגלו יותר.
לכל אחד ואחת תהיה דרך אחרת לצייר ודרך קצת שונה להחזיק את העפרון בסופו של דבר.
מצאו את הדרך שלכם/ן כדי להפיק את המיטב!
שאפו ליד משוחררת ועם זו שולטת.
הדגמה תמצאו בסרטון:
וזה הכל להיום,
תרגלו, שתפו, ספרו חוויות בקבוצת האתגר ונתראה בתרגול השלישי :)